Amsterdam KUBA AİLELER DERSİ
Kasım 2019 – Nisan 2020
3.DERS 22 Kasım 2019
PEYGAMBERİN GELDİĞİ ORTAM 2
İslâm öncesi Arabistan: Sosyal ve kültürel durum 2
-Sosyal ve kültürel durum
-Ekonomik durum
Kabile hayatı
- Kabile, geleneklere bağlı, kabile üyesi olmak şart, başka kabileye sığınmak mümkün (koruma), kabileler arası anlaşma (hılf),
- Kabile başkanına şeyh, seyyid, emir, rab, melik denirdi,
- Genelde en yaşlı ve tecrübeli üye başkan, bazen verâset yoluyla,
- Başkanın görevi hakemlik, temsilcilik, toplantı yönetmek, ihtilafları çözmek, misafir ağırlamak, göçleri yönetmek,
- Kanun değil, gelenekler hâkimdi, herkes geleneğe uyardı,
- Hadârilerde şeyhten çok mele’ denilen grup, ihtiyaç halinde görüşleri alınan meclis, Mekkede darun’nedve,
- Alt meclis nâdi; ihtilafları çözer, kervanları uğurlar karşılardı, himaye karar bağlanırdı,
- Kabile düzeni asabiyete bağlı idi,
- “Zalim de olsa mazlum da olsa kardeşine yardım et” Hadis (Buhâri, 8/59)
- Kan davaları vardı, sebebi intikam duygusu,
- Baskın, yağma, savaş yaygındı, kahramanlığa önem verilirdi,
- Kabileler kendi aralarında savaşırlardı: Ficâr, Buas, Zu-kâr savaşları gibi
- Haram aylar vardı, saygı gösterirlerdi,
- Kabile; hürler, mevlâlar, kölelerden oluşurdu, Hürler: eşraf-avam
- Köleler, cariyeler alınır satılırdı, köleliğin kaynağı; baskın ve yağma idi
- Köleler, köleliği satın alabilirlerdi (mevlâ-mevâli),
- Yinede hürlerle aynı statüye sahip olmazlardı,
- Aile yapısı:
- Kabilede en küçük birim aile idi, (geniş aile âl, küçük aile dâr idi),
- Nikâh vardı ama nikahsız yaşama vardı, süreli nikâh, eş değiştirme, eşi sunma, üvey anne ile evlenme, kızları değiştirme vardı,
- Evlatlık âdeti vardı,
- Boşanma yaygındı, yetki erkeğindi,
- Cariyeler eşya idi, hür kadınlar bile miras alamazlardı,
- Statüleri düşüktü, eşrafın ailesi hariç,
- Bazı âdetler ve uygulamalar;
- Şavaşlara kadın ve çocuk götürürlerdi,
- Anlaşmazlık halinde kâhinlere giderlerdi,
- Kameri takvimi kullanırlardı, belli olayları tari başlangıcı sayarlardı,
- Nesi’ uygulaması vardı. (Tevbe 9/37),
- Her kabilenin bayramı vardı ama hac mevsimi panayır ve bayramdı,
- Eğlencelerinde kadın, içki, şiir, müzik vardı,
- Hastalarını kahinler veya arrâflar, ilaçla tedavi ederlerdi
- Ahlâk;
- İslâm o döneme cahiliyye diyor: Özellikleri bilgisizlik (kabalık), şirk, putperstlik, kabile/cahiliyye asabiyeti,
- zorbalık, zulüm haksızlık, adaletsizlik,
- genel düzensizlik, çapulculuk/gasp,
- insan haklarını çiğneme, soylarından dolayı ayıplama/övünme,
- çocukları öldürmek, vahşi hareketler, kan davası/intikam duygusu,
- içki, kumar, kibir, fuhuş, riba, hırsızlık, kan dökme, yetim malı yeme gibi.
- Onların bu yanlışlarına ‘mesâlibu’l-arab’ denirdi.
- Tabi hepsi böyle değildi, aralarında asalet sahibi, ahlaklı, temiz kişiler de vardı,
- Fezâilu’l-arab; bağımsılık ve hürriyete düşkünlük,
- yiğitlik (mürüvvet); kavgada cesaret,
- zayıfı korumak, güçlüklere göğüs germe,
- cömertlik, ahde vefa,
- misafirperverlik, sığınanı himaye, sabır gibi.
- Edebiyat ve yazı;
- Yazı yaygın kullanılmıyordu. Ensâb’a ve ayyâmu’l-arabla ilgili bazı nesirler vardı,
- Meseller, ahbar, darb-ı meseller yaygındı,
- Ama şiir ve hitâbet daha popülerdi,
- Câhiliyye şiir, önemli, o döneme ışık tutar,
- Şairler kabilelerin en önemli adamı, şiir, düşmanlara karşı kılıç gibi idi, Muallakâ-ı Seb’a meşhur,
- Arapça o dönemde bile çok zengin bir dildi,
- Hitâbette önemli idi, hatip şairden sonra, konuları –şiir gibi-övgü ve yergi idi, Kus b. Said meşhur,
- Arap yazısı kuzeyden alınan nabat yazısının alınmasıyla gelişti,
- Yazı malzemesi deri, hurma kabuğu, deve kemikleri, düz taşlar, tahta levhalar, papirüs
- Ekonomik durum;
- Geçimleri kabile hayatına uygun olarak; hadârilerde ticaret, bedevilerde genellikle tarım, hayvancılık idi
- Bazı şehirler ticaret merkezi idi, Mekke gibi, Büyük panayırlar kurulurdu (Ukâz, Zülmecâz, Netât, Hecer, Râbiye gibi) Panayırlarda aynı zamanda kabile yarışları yapılırdı,
- Pek çok ticaret yolları vardı.
- Kur’an’ın dediği gibi Kureyş yazın Şam’a doğru, kışın Yemen’e doğru kervan gönderirlerdi (bkz: Kureyş Suresi)
- Yalnız Kureyş’in ki hariç kervanlar pek güvende dedğildi. Kureyş’in araplar üzerinde bir saygınlığı vardı,
Not: Bu dersler İbrahim Sarıçam'ın Hz. Peygamber ve Evrensel Mesajı adlı kitabı esas alınarak hazırlandı.