Kur’an, Türkçe’de de bilinen adâlet kavramına karşılık iki önemli kelime kullanıyor: Adalet ve kıst. Bununla birlikte farklı formlarda kullanılan vasat, nasip, istikamet, mîzan ve seva’ gibi kavramlar da adâlet kelimesiyle anlamdaş olarak kullanılıyor.
KUR’AN’DA AHDE VEFÂ ve HAYATIMIZA YANSIMASI
- Giris
İslâm’ın teşvik ettiği faziletlerden biri de sözünde durmak, anlaşmalara riâyet, vaadlere sadâkattir, yani ‘ahde vefâ’dır. Çünkü ahde vefâsızlık (sözünde durmamak) dinde, ahlâkta, karakterde noksanlıktır. Kişi Allah’ın hakkını ve kulların olabilecek hakkını bu ahlâkla ödeyebilir.
KUR’AN’DA ALLAH’A NİSBETLE VECH-YÜZ
-Sözlükte vech-yüz kelimesi
el-vech-yüz; temelde herkesce bilinen bir organın adıdır. Yüz, kişinin ilk karşılaştığı ve bedendeki en görünür ve şerefli organdır.
KUR’AN’DA DUA KAVRAMI
İlk insandan günümüze kadar bütün insanların hayatında ibadet ve dua olayı gündemdedir. İnsanlar hak veya bâtıl mutlaka bir dine inanırlar, bir veya birden fazla tanrıya (ilâha) ibadet ederler. Dua etmek de bu tapınmanın bir parçasıdır.
KUR’AN’DA EHL-İ BEYT KAVRAMI
‘Ehl-i beyt’, ‘ehil ve beyt’ kelimelerinden meydana gelen Kur’anȋ bir kavramdır. Bu terkip kavramı daha iyi anlamak için öncelikli olarak ‘ehil ve beyt’ kelimelerinin anlamlarına ve Kur’an’daki kullanımlarına bakmak gerekir.
KUR’AN’DA HALİFE KAVRAMI
Kur’an Allah’ın yeryüzünde bir halife yaratma iradesinden bahsediyor. (Bekara 2/30. En’am 6/165) Konunun akışından yeryüzü için yaratılan ‘halife’nin hz. Adem (as) ve onun evlatları olduğunu anlıyoruz.
İnsan niçin yaratıldı sorusunun cevabı da budur: İnsan ‘halife’ olarak yaratıldı.
Ya da ‘halife' olsun diye yaratıldı.