-Giriş
Kur’an geçmişte kendilerine peygamber gönderilmiş bazı kavimlerin ilâhi davete karşı yanlış tavırlarını anlatıyor. Kimileri haktan gelene karşı çıktılar. Kimileri hak daveti kabul ettikten sonra yan çizdiler.
-Giriş
Kur’an geçmişte kendilerine peygamber gönderilmiş bazı kavimlerin ilâhi davete karşı yanlış tavırlarını anlatıyor. Kimileri haktan gelene karşı çıktılar. Kimileri hak daveti kabul ettikten sonra yan çizdiler.
-Giriş
Daha önceki bir yazımızda ifade ettiğimiz gibi (bkz: Kur’anî Hayat, Ocak-Şubat 2011 sayı: 16) Kur’an mesajını, haberlerini, uyarı ve müjdelerini, hükümlerini ve ilkelerini kendine ait bir üslûpla muhatabına ulaştırır.
Düşünme, akletme ve bilgi edinme ile ilgili olarak Kur’an’da pek çok kavram bulunmaktadır. Bunlara aklın sahasına giren veya akıllla/akletmekle iligili kavramlar diyebiliriz.
-Giriş
Kur’an muhataplarını ikna etmek üzere çeşitli metodlar (üslûb) kullanır. Haber verdiği hakikatlerin kabul edilmesi için insanın yapısına, bazen aklına bazen duygularına hitap eder.
-Giriş,
Bir şey hakkındaki tasavvur o şeyin nasıl anlaşıldığıdır. Zihinde o şey nasıl yer ediniyor? Zihinde yer edinen o şeyin kalpte (algıda) karşılığı nasıl? Bu gibi sorular tasavvurla ilgilidir.
-“Peygamber’de sizin için güzel bir örnek vardır” âyeti
Kur’an hz. Muhammed’i (sav) örnekliği ile ilgili şöyle diyor:
-Gıda bilinen bir şey. Rızık da öyle. Bunlarla beraber helâl rızık veya helâl gıda söylemi de müslümanlar için her zaman gündemdedir.
-Birr; iyiliğin zirvesi
“Birr”in aslı, sözlükte kıta, denizin karşıtı olarak kara manasındaki “berr”dir. “Berr“in (karanın) genişliğinden hareketle "birr"de, hayır işinde ve iyi olmada genişlik, ya da bol hayır işlemek anlamına ulaşıldı.[1]
-Sözlükte şeâir
Şeâir kelimesini aslı “şe-a-ra” fiilidir. Bu fiil ve türevleri Kur’an’da 40 yerde geçmektedir.
“şe-a-ra” fiili sözlükte; bilmek, hissetmek, iyice bilip anlamak, farkına varma, şiir söylemek anlamlarına gelir. Kur’an’da 27 âyette yer alıyor.
-Zaman
Zaman sözlükte; kısa veya uzun vakit, az ya da çok süren bölünebilir müddet anlamındadır. Bir önceki olaydan bir sonraki olaya giden süre. Genellikle fasılasız olarak düşünülen sürekli değişim. İçinde olayların gerçekleştiği türdeş ve sınırsız ortamdır. (Bölek, A. Sosyal Bilimler Ansiklopedisi, 4/263) Çoğulu ezmine/ezmândır. Zaman bir yılın çeşitli dönemleri ve mevsimleri, belli olaylar için de kullanılır.
- Giriş
Kur’an üslûbunun bir özelliği de teşbihlere/istiârelere (benzetmelere) ve mesellere (örneklendirmelere) sıkça yer vermiş olmasıdır. Bütün bunlar ve diğerleri Kur’an sık sık kullandığı etkileyici anlatım ve eğitim metodudur.
Kur’an her şeyin mutlak ölçüsünü verdiği gibi kutsalın ve saygının sınırlarını, kimin ve neyin saygın olduğunu gösteriyor; neyin nasıl mübârek olduğunu, bunun kaynağını da belirliyor. Bu anlamda Kur’an’da “kutsal, mübârek, saygın, tebârake ve ta’zim” kavramları dikkatimizi çekiyor.